Ekskursija į Aukštaitijos nacionalinį parką
2008 11 27

Š. m. (2008) spalio 27 d. „Židinio“ SVM mokiniai ir mokytojai vyko į Aukštaitijos nacionalinį parką. Tikslas – sužinoti kaip kepamas šakotis, susipažinti su nacionalinio parko gamtos paminklais, Palūše, Ginučiais ir jų apylinkėmis.
          Nuvykę į Strigailiškį turėjome galimybę ne tik pamatyti, bet ir patys pabandyti išsikepti šakotį. Per valandą, stebėdami kepimą malkomis kūrenamame židinyje, išgirdome visą jo istoriją, kepimo subtilybes ir paslaptis, o vėliau degustavome tai, ką išsikepėme. Pasmaguriavę savo išsikeptu gardėsiu vykome į Palūšę. Mokytojai ir mokiniai lankėsi medinėje bažnyčioje. Informacijos centro darbuotoja pasakojo, kad ši bažnyčia pastatyta 1750 m. Kunigas Juozapas Baziliauskas nuosavoje, iš tėvų paveldėtoje žemėje pastatė šv. Juozapo, savo globėjo, medinę bažnyčią. Istorija byloja, kad vienintelis statyboje naudotas instrumentas buvo kirvis. Aštuonkampė varpinė, primenanti lietuvių senovinių medinių pilių sargybos bokštą, yra vienintelė tokia Lietuvoje. Centro darbuotoja papasakojo, jog Aukštaitijos nacionalinio parko teritorijoje gausu senovinių, pilkapiais vadinamų kapaviečių. Pamatėme įrengtą Palūšės ekspoziciją. Maketas vaizduoja žalvario amžiaus (V-VI a.) kapavietę.

Pabuvojome akmens amžiaus būste, kuris rekonstruotas pagal Kretuono apylinkių archeologinius radinius. Būtent Kretuono apylinkėse aptiktos gyvenvietės laikomos seniausiomis Lietuvoje. Mokytojai ir mokiniai fotografavosi prie paminklo, skirto Mikui Petrauskui, pirmosios lietuviškos operos „Birutė“ kūrėjui.
Važiuodami į Ginučius sustojome prie Trainiškio Ąžuolo, kuris auga ant Baluošo ežero kranto įsikūrusiame Trainiškio kaimelyje. Ąžuolui yra beveik 800 metų. Jo kamieno apimtis - 6,1m, o aukštis - 23m. Pabandėme šį „galiūną“ apkabinti.
          Aplankėme Ginučių vandens malūną, kuris vienintelis iš šešių parke esančių vandens malūnų išsaugojęs autentišką įrangą. Kopėme į Ginučių piliakalnį, grožėjomės apylinkės vaizdais. Manoma, jog būtent čia stovėjusi garsioji Linkmenų pilis. Ant piliakalnio stovi paminklinis akmuo, bylojantis, kad prieš karą čia lankėsi prezidentas Antanas Smetona.
          Ekskursiją užbaigėme aplankydami Ladakalnį. Tai 176 m aukščio virš jūros lygio kalnas, stūksantis Šiliniškų gūbrio kalvų grandinėje. Manoma, kad ant šio kalno buvo aukojamos aukos baltų gyvybės deivei Ladai - didžiajai Motinai, viso pasaulio gimdytojai. Nuo šio kalno atsiveria nuostabi panorama: matosi net 6 ežerai.
Taigi visi mokiniai ir mokytojai iš ekskursijos grįžo pasisėmę daug žinių ir gerų įspūdžių.